Bu yazımda sizleri, düşünmeye davet etmek istediğim konu, reenkarnasyon (ruh göçü) yani başka bir bedende, tekrar dünyaya gelme konusu üzerine olacak. Bu konuda tıpkı ruh, kader konusu gibi, ana başlıkları Kur’an da verilmiş ama çok fazla detaya girilmemiş konulardandır. Onun içinde Kur’an merkezli, ayetler üzerinde düşünmediğimiz takdirde, doğru bir sonuca ulaşmamız çok zor olacaktır. Kur’an da birçok ayette, öldükten ve hesabın görüleceği o çetin gün gelip çattıktan sonra, geri dönüp yaptıkları yanlışları düzeltme imkânının olamayacağını, onun içinde gönderilen kitaba, uyarılara bu günden uymamız gerektiği, birçok ayette anlatılır.
Secde 12: O suçluların, Rabblerinin huzurunda başlarını eğerek, “EY RABBİMİZ! GÖRDÜK, DUYDUK. ARTIK BİZİ DÜNYAYA GERİ GÖNDER DE İYİ İŞLER YAPALIM. Çünkü biz kesin olarak inandık” diyecekleri anı bir görsen! (Bayraktar Bayraklı meali)
Buna benzer birçok ayet vardır ki, her şey ortaya döküldüğünde, yani mahşer günü, hesabın görüleceği o çetin gün, asla geri dönerek yaptıklarımızı telafi etme şansımızın olmayacağını anlıyoruz. Allah hepimizi bu dünyaya imtihan için gönderdiğini söyler. EĞER BİZLER BU DÜNYADA, İMTİHANIMIZI VEREBİLECEĞİMİZ ZAMAN KADAR KALDIYSAK, TEKRAR GERİ DÖNÜŞ HAKKIMIZIN OLABİLECEĞİNİ DÜŞÜNMEMİZ, ÇOK ADALETSİZ OLURDU. Şöyle düşünün lütfen, Üniversite imtihanına gerekli zaman verildiği halde çalışmıyorsunuz ve imtihana giriyorsunuz, imtihan bitiminde pişman olup, tekrar bana zaman tanıyın dersime çalışayım, tekrar imtihana gireyim diyorsunuz demekle aynıdır. Her şey zamanında ve eşit koşullarda yapıldığında değer kazanır, bunu unutmamalıyız. AMA TAM İMTİHANA BAŞLARKEN RAHATSIZLANDIYSANIZ, HASTA OLDUYSANIZ DAHA DOĞRUSU SİZİN ELİNİZDE OLMAYAN BİR ENGELLE KARŞILAŞTIYSANIZ, SİZE BİR HAK DAHA VERİLMESİ GEREKMEZ Mİ? Bunu ister beşeri bir konu için düşünün, ister Allah ın bu dünyada bizleri imtihan ettiği konu ile ilgili düşüne bilirsiniz.
BU DÜŞÜNCEDEN YOLA ÇIKARAK, İMTİHANINI VEREBİLECEK, TAMAMLAYABİLECEK GEREKLİ BİR ZAMANI, BU DÜNYADA BULAMAYANLAR İÇİN DURUM NASILDIR DİYE BİR SORU GELİYOR AKLA. Önce sizlere bir soru sormak istiyorum. Bu dünyaya gelen insanlar içinde, hesaba çekilmeden cennete gideceklerin Kur'an var olduğunu söylüyor mu? Kesinlikle hayır. Allah Resullerini bile hesaba çekeceğini söylüyor. Peki küçük yaşta ölenler ne olacak? Bu konunun detayına biraz sonra geleceğiz. Acaba Allah herkese, gerçekleri görebileceği, imtihanını verebileceği, bir zamanı veriyor mu? Gelin bu konuya cevap arayalım Kur’an dan.
Fatır 37: Onlar, orada şöyle feryat ederler: "Ey Rabbimiz! Bizleri çıkar, yapa geldiklerimizden başka salih bir amel yapalım." (Onlara): "SİZE DÜŞÜNECEK OLANIN DÜŞÜNECEĞİ KADAR BİR ÖMÜR VERMEDİK Mİ? Hem size uyarıcı da gelmişti. O halde azabı tadın. Çünkü zalimleri kurtaracak yoktur." (denir). (Elmalı Hamdi meali)
Bakın ayet mahşer günü yaptıklarına pişman olup, geri dönüp yanlışlarını telafi etmek isteyenlere çok açık ne diyeceğini, şimdiden bizlere söylüyor. SİZLERE DÜŞÜNECEK OLANIN, DÜŞÜNECEĞİ KADAR BİR ÖMÜR VERDİK. Gelelim küçük yaşta, genç yaşta erken ölenlerin durumu ne olacak? Şöyle diyebilir miyiz? Onlar imtihanları için gereken zaman bulamadıklarından, direk cennete gidecek?
Bu sözleri söylememizin, mümkün olamayacağı açıktır. Bunu düşünmek, imtihan olmanın kurallarına ters düştüğü gibi, adaletlide olmaz. Bu konuyu doğru anlayabilmemiz için, sizlere bir örnek vermek istiyorum. Bu soru aslında, tekrar dünyaya gelmenin asla mümkün olamayacağını savunanlara hitaben soruyorum. İmtihanımızı vereceğimiz o çetin gün, fazla yaşamamış erken ölmüş bir insanı düşünelim. Hesap günü geldi ve Allah biraz önce verdiğim ayetin vakti geldi ve kullarına, SİZLERE DÜŞÜNÜP İMTİHAN OLACAĞINIZ VAKTİ VERMEDİK Mİ DİYE ALLAH KULLARINA SORDUĞUNDA, KÜÇÜK YAŞTA ÖLEN BİR İNSAN ŞÖYLE DEMEZMİ. ALLAH IM BANA BU VAKTİ VERMEDİN. BEN 8 YAŞINDA ÖLDÜM. NE DERSİNİZ BÖYLE BİR OLAY VUKU BULABİLİR Mİ? ASLA. Bu sorumuza Fatır suresi 37. ayet cevap veriyor. Ayette Allah ın açıkça söylediklerini hatırlayarak, BU DURUMDA OLANLARI RABBİMİZ, MUTLAKA GERİ DÖNDÜREREK, İMTİHANLARI İÇİN GEREKEN VAKTİ, ZAMANI TANIYACAKLARINA İNANMAMIZ ÇOK DAHA MANTIKLI OLUR. BUNA İNANMAZSAK ALLAH IN HAŞA, SÖZÜNDE DURMADIĞINA İNANDIĞIMIZ GİBİ, AYETLER ARASINDA DA ÇELİŞKİ YARATMIŞ OLURUZ. Allah bu konularda da örneklerini, Kur’an da veriyor ve gerektiğinde bizleri tekrar dünyaya getirebileceğini, bakın nasıl anlatıyor.
Vakıa 60-61: Sizin yerinize benzerlerinizi getirmek ve SİZİ BİLEMEYECEĞİNİZ BİR ŞEKİLDE YENİDEN YARATMAK ÜZERE ARANIZDA ÖLÜMÜ BİZ TAKDİR ETTİK. (Bu konuda) bizim önümüze geçilmez.(Diyanet meali)
Bakara 28: Siz cansız (henüz yok) iken sizi dirilten (dünyaya getiren) Allah’ı nasıl inkâr ediyorsunuz? SONRA SİZLERİ ÖLDÜRECEK, SONRA YİNE DİRİLTECEKTİR. EN SONUNDA O’NA DÖNDÜRÜLECEKSİNİZ. (Diyanet meali)
Enam 133: Rabbin her bakımdan sınırsız zengindir, rahmet sahibidir. SİZİ BAŞKA BİR KAVMİN SOYUNDAN GETİRDİĞİ GİBİ, dilerse sizi giderir (yok eder) ve sizden sonra da yerinize dilediğini getirir. (Diyanet meali)
Rum 11: Allah yaratmayı ilkin yapar, SONRA DA ÇEVİRİR ONU YENİDEN YAPAR, SONRA HEP DÖNDÜRÜLÜP O'NA GÖTÜRÜLECEKSİNİZ.(Elmalı Hamdi meali)
Ayetler üzerinde lütfen dikkatle düşününüz. Bu ayetlere benzer birçok ayet vardır ve biz istediğimizi tekrar yaratırız, tekrar dünyaya getirme gücüne sahibiz der. Ayetlerden şunu anlıyoruz. Allah istediğini öldürüp, tekrar yaratarak, bir başka bedende, toplumda dünyaya getirebilir. Dikkat ederseniz birden fazla ölüm ve yaradılıştan bahsederek, EN SONUNDA ALLAH A DÖNDÜRÜLECEĞİMİZ, ÖZELLİKLE VURGULANIYOR. Bu konu ile ilgili bir ayeti daha hatırlatmak istiyorum sizlere.
Mümin 11: İnkâr edenler, “Ey Rabbimiz! Bizi iki defa öldürdün, iki defa dirilttin. Biz günahlarımızı itiraf ettik. Çıkış için bir yol var mı?” derler. (Bayraktar Bayraklı)
Bu ayette geçen iki kez doğup iki kez ölümün ne anlama geldiğini anlatmaya çalışanların bir kısmı, birinci ölümün bedensel gerçek ölüm, ikincisininde uyku halimizinde bir ölüm olduğunu anlatan, Zümer 42. ayetin bahsettiği uyuduğumuzda ki ölüm ve dirilme olarak anlatılır. Bir başka düşüncede, Bakara 28. ayetinde bahsedilen, siz cansız yok iken sizi dirilten sözünden yola çıkarak, bunun ilk ölüm olduğu anlatılarak ayet izah edilir, buda çok mantıklı olan görünüyor. Hatta ikinci ölümün ve dirilmenin, kabirde olduğunu da söyleyenler vardır. Ama kabir azabı konusunda Kur'an da asla hiç bir bilgi yoktur. Ben bu ayetin, yukarıda yazdığım tüm ayetlerle birlikte anlaşılması gerektiği düşüncesindeyim. Bilinmezlerle değil bilinen, anlatılan açık ayetlerle bu ayeti anlamalıyız. Önemli olan ayetleri rivayet ve batıl bilgilerle değil, ALLAH IN VERDİĞİ ÖRNEK AYETLERDEN YADIM ALARAK ANLAMAYA ÇALIŞMALIYIZ. Çünkü Allah ın kitabını anlamak için hiç bir bilgiye ihtiyaç yoktur, yeterki düşünelim akıl edelim. Tekrar dünyaya gelmenin, mümkün olmadığını savunanların verdikleri, örnek ayetlere bakalım şimdi de.
Duhan 56: Onlar orada ilk ölümden başka bir ölüm tatmazlar. Allah onları cehennem azabından korumuştur. (Elmalı Hamdi meali)
Dikkat ederseniz bu ayette, hesap görülmüş tüm gerçekler ortaya dökülmüş ve gerçek iman edenlerin saflarında yer alan, Allah ın vaat ettiği cennetine gidenlerden bahsediliyor. Burada bahsedilen, daha önce yaşadığı ölümü, burada artık yaşamayacakları, YANİ CENNETTE ÖLÜMSÜZLÜĞE ULAŞTIKLARI ANLATILIYOR. Bir başka ayete bakalım.
Müminun 99–100: Nihayet onlardan (müşriklerden) birine ölüm gelip çattığında: "RABBİM! DER, BENİ GERİ GÖNDER;" "Ta ki boşa geçirdiğim dünyada iyi iş (ve hareketler) yapayım." HAYIR! ONUN SÖYLEDİĞİ BU SÖZ (BOŞ) LAFTAN İBARETTİR. ONLARIN GERİSİNDE İSE, YENİDEN DİRİLECEKLERİ GÜNE KADAR (SÜREN) BİR BERZAH VARDIR. (Diyanet vakfı meali)
Dikkat ederseniz yukarıdaki ayette, Allah ın emirlerini görmezden gelerek yaşamış, hayatını boşa geçirmiş, ölüm gelip çattığında pişman olarak, tekrar yaşamak isteyenlerin örneğinden bahsediliyor. Allah da bu isteklerin asla kabul edilemeyeceği, onlara tekrar şans tanınmayacağı söylendikten sonra, bu insanların tekrar dirilene kadar, aralarında berzah yani bir ENGEL olacaktır diyor. Yani geri dönemeyeceklerin, VERİLEN ZAMANINI GEREKTİĞİ GİBİ, DEĞERLENDİREMEYENLER OLDUĞU ANLAŞILIYOR.
İmtihan için bu dünyada, gerekli zamanı bulamayıp erken ölenler, geri dönüşlerinde hiçbir şeyin farkında olamıyorlar. Buda imtihan olmanın bir gerçeğidir. Dikkat ederseniz bu ayette, imtihan için gereken zamanı bulan, ama vaktini boşa harcayanlardan bahsederek, onların geri dönmelerini engelleyecek, aralarında berzah yani engel vardır diyor. DEMEK Kİ BU ENGEL HERKES İÇİN YOK. Buradan da şunu, daha açık anlıyoruz. ALLAH KULUNA GEREKTİĞİ ÖLÇÜDE BİR ZAMAN VERDİYSE BU HAYATTA, ONUN İÇİN GERİ DÖNÜŞ SÖZ KONUSU DEĞİLDİR. Ama imtihanını tamamlayamadan erken öldüyse, Rabbimiz ona mutlaka bir hak daha vereceğini, ayetlerden ben anlıyorum, hatam varsa Rabbim affetsin.
Bu konuyu hiçbir etki altında kalmadan, çok basit bir mantık yürüterek anlamak istiyorsak, lütfen şunu unutmayınız. Allah, bizlerin hesap edemeyeceği kadar adaletlidir, şefkatlidir. Yaradan kullarına eşit zaman vermeden, aynı koşulları sağlamadan, asla imtihan etmez. Bu dünyada imtihanı için, gerekli zamanı bulamayanları Allah, tekrar bir zaman bir yaşam verip, dünyaya getirecek ve onları da, aynı şartlarda imtihan edecektir. Ben Kur’an dan aldığım bilgiler ışığında, bunları anladım ve buna inanıyorum.
Ülkemizde ve dünyada bu konu ile ilgili, birçok haberler duymuşsunuzdur. Daha önce yaşadığını ve tekrar dünyaya geldiğini en ince detayına kadar, örnekler vererek anlatırlar. Ama hatırladıkları, bu dünya ile ilgili sınırlı bilgilerdir bunu unutmayalım. Hatta aileleri ile buluşur, kendi aralarında daha önce yaşadıklarını, ayrıntılarıyla bir birlerine anlatırlar. Bu gerçekleri apaçık gördüğümüz halde, hala bizlerin inancında tekrar dünyaya gelmek yoktur dersek, gerçeklere gözlerimizi yummuş, batılın ve yanlış bilgilerin esiri olmuşuz demektir. Allah çok olmasa da bazı kişilerin, tekrar dünyaya gelmesini hatırlamalarına izin veriyor. Bunun bizlere anlatmaya çalıştığı, çok önemli dersler olduğuna inanıyorum. Hayatımızda yaşanan canlı bir örnek varsa, o Kur’an ın gerçekleridir. Lütfen bunu göz ardı etmeyelim, anlamaya çalışalım.
Ben Kur’an bütünlüğünde düşündüğümde, bunları anladım. Yazdıklarım benim imtihanımdır, yalnız beni bağlar. Sizlere düşen aynı hassasiyetle, yalnız Kur’an ı rehber edinerek, konuyu anlamaya çalışmak olmalıdır.
Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK
https://kuranadavet1.wordpress.com/
https://twitter.com/KURANA_DAVET
http://www.hakyolkuran.com/
https://www.facebook.com/Kuranadavet1/
https://hakyolkuran1.blogspot.com/