Okuduğum bir yazıda, kadınların erkeklere imamlık asla yapamayacağını, bunun mümkün olmadığını yazıyordu. Kadının erkekli, kadınlı namaz kılan bir topluluğa imamlık yapamayacağı hükmünü veren düşünceyi, önce yazalım ve daha sonra Kur’an dan yola çıkarak, bu düşüncenin doğruluğu konusunda birlikte düşünelim.
Okuduğum yazı sonunda, şöyle bir cümleyle sona eriyordu. (KADININ ERKEKLERE İMAMLIK YAPABİLECEĞİNİ SÖYLEMEK MÜMKÜN DEĞİLDİR.)Bunu söylemek için, Allah ın bu konuda hüküm vermesi gerekir. Bir konu eğer yasaksa, bunun mümkün olmayacağının hükmünün Allah tarafından Kur’an da verilmesi gerektiğini, Kur’an ın birçok ayetlerinde anlatır bizlere. Hatta çok önemli bir ayet vardır, gelin onu hatırlayalım ve Rabbin hüküm vermediği, açıklamadığı bir konuda konuşmamızı bile, haram kıldığını görelim.
Araf 33. ; De ki: Rabbim ancak açık ve gizli kötülükleri, günahı ve haksız yere sınırı aşmayı, HAKKINDA HİÇBİR DELİL İNDİRMEDİĞİ BİR ŞEYİ, Allah'a ortak koşmanızı ve ALLAH HAKKINDA BİLMEDİĞİNİZ ŞEYLERİ SÖYLEMENİZİ HARAM KILMIŞTIR.
Birde Allah söylemediği halde, bunlar da Allah katındandır diyerek, Allah a iftira atanlar için bakın ne diyor onu da hatırlayalım.
Zümer 60: Kıyamet gününde, Allah hakkında yalan söyleyenlerin yüzlerinin kapkara olduğunu görürsün. Kibirlenenlerin kalacağı yer cehennemde değil midir?
Sanırım ayetler çok açık, bizleri uyarıyor. Bu ayetleri konumuzla bağlantılı düşünelim lütfen. Kadının erkelere imamlık yapması mümkün değildir demek, yasaklanmış haram kılınmış demekle aynıdır. Acaba Allah ın, bu yasağı konusundaki tanıkları var mı? Tanık gösterilecekse, Kur’an dan göstermeliyiz, yoksa söylenenlere inanmak, uymak mümkün olamaz. Zümer suresi 60. ayette Allah söylemediği halde, sanki Allah katından bir emirmiş gibi Allah a yalan isnat edenlerin durumunun ne olacağını, Allah açıkça belirtiyor.
Enam suresi 57. ayeti hatırlayalım. Yalnız ve yalnız hükmü Rabbimiz ben veririm demiyor muydu? (HÜKÜM YALNIZ VE YALNIZ ALLAH'INDIR. HAKKI O ANLATIR. AYIRT EDİP ÇÖZÜM GETİRENLERİN EN HAYIRLISI O'DUR.) Bu sözlerin ardından birlikte düşünelim.
Allah kadının erkeklere, namaz kıldırmasını yasakladığına dair, tek bir hüküm var mı Kur’an da? Elbette yok, peki nasıl olurda Allah ın vermediği böyle bir hükmü verip, kadının erkeğe imamlık yapmasının mümkün olmadığını söyleriz. Gerçi kadınlarımızdan, bu yönde bir istekte yok. İstek olmaması, yetkinin olmaması anlamında değildir. Bu düşüncenin savunulduğu sözlere gelelim ve birlikte bu sözleri düşünelim.
(BİR KADININ ERKEKLERİN ÖNÜNDE İMAMLIK YAPMASI HEM ONUN İÇİN, HEM DE ARKASINDA BULUNAN CEMAAT İÇİN HUŞU YA ENGEL TEŞKİL EDER. BU, ŞEYTANA ARAYIP DA BULAMADIĞI FIRSATLAR VERİR.)
Bu sözler söylenerek, kadının imamlığı huşuya engel gösterilmiştir. Fakat verilen örnekte çok ilginçtir, hem imamlık yapan kadın için de, huşu ya engel teşkil ettiğini söylüyor. FAKAT HER NE HİKMETSE GÜNÜMÜZDE KADINLARIMIZIN, ERKEK İMAMIN ARKASINDA NAMAZ KILMALARINA HİÇ SES ÇIKARTMIYORUZ. Bu nasıl bir çelişki. Bakın kadının imamlığı olursa, doğacak yanlışlara başka nasıl örnekler veriliyor.
(NAMAZ KILMAKTA OLAN KİŞİ, DOĞRU YOLDA OLACAĞINDAN ŞEYTAN HEMEN GÖREVE BAŞLAR. NAMAZ KILANLAR, ONUN KENDİLERİNE NE VESVESELER VERDİĞİNİ GAYET İYİ BİLİRLER. KADININ İMAM OLMASI HALİNDE O, YENİ VESVESE İMKÂNLARI ELDE EDER. KADINDA DA ERKEKTE DE ARTIK HUŞU KALMAZ.)
Kadının imamlık yapması durumunda, namazda biz erkeklerin aklına türlü türlü şeyler geleceğini ve bizlere şeytanın vesvese vereceği, böylece namazımızı huşuyla kılamayacağımızı söylüyor. Kadın sanki şeytanın işini kolaylaştıran bir olgu gibi gösterip kendimizde, nefsimizde suçu aramak yerine, gerçeklerden kaçıyoruz. Camiye ibadete gelmiş bir insanın aklına böyle şeyler geliyorsa, o insanda sapıklık var demektir. Ne yazık ki sosyal bir toplum olmaktan uzak yaşadık ve yaşıyoruz. KADINI SOSYAL HAYATIMIZDAN UZAKLAŞTIRDIK, BÖYLE OLUNCA DA İŞTE BÖYLE NE DEDİĞİMİZİ BİLMİYORUZ.
YA NAMAZDAN SONRA NE OLACAK? KADININ SESİNDEN ALLAH IN HUZURUNDAYKEN BİLE BU KADAR ETKİLENEN, ONLARI GÖRDÜĞÜNDE NELER YAPMAZ Kİ. Onunda kolayı var sokağa çıkarmazsın, çıkması gerekiyorsa üstünü tamamen örtersin onu görünmez yaparsın, kendini bundan da korumuş olursun. İŞTE BİZ ERKEKLERİN KADINDAN KORUNMA YÖNTEMİ? Nefsini Kur’an ile terbiye etmek yerine, onu toplumdan uzaklaştırmayı seçiyoruz.
Kur’an aşkı, terbiyesi gönlün giysisidir, örtüsüdür. Onu giyen çevresini ne duyar nede görür. Eğer namaz kılarken kadın sesinden etkileniyor ve aklına yanlış şeyler geliyorsa, zaten o insan namazın ne olduğunu daha kavrayamamış, onun hikmetinden tam olarak istifade edememiş demektir.
Âşık bir insanı düşünün, adeta çevresiyle alakası kesilmiş, düşüncelerini tek bir noktada toplamış, yakınında nelerin olup bittiğinin bile farkında olmaz. İşte bizler Allah aşkını, Kur’an ın nurunu kalbimize tam olarak yerleştirmediğimiz sürece, namazlarımıza bunu aksettirmemizde mümkün olmayacaktır.
Söylediklerimiz bizlerin bahanelerinden başka şeyler değildir. Ne yazık ki bunu biz erkekler birçok yerde yapıyor ve kadınlarımıza hak etmediği bir yaşam sunuyoruz. NEFSİMİZİ TERBİYE ETMEK ONA HÜKMETMEYİ DENEMEK YERİNE, KADINLARIMIZI KENDİMİZDEN UZAKLAŞTIRMANIN VE BU YOLLA KORUNMANIN YOLLARINI ARIYORUZ. Bunu yaptığımız sürece de, ne gerçek İslam ı yaşarız, nede Rabbin doğru kulları oluruz.
HİÇ SORUYOR MUYUZ ACABA KADINLARIMIZA, SİZLER ERKEK İMAMIN ARKASINDA NAMAZ KILARKEN, ERKEK İMAMIN SESİNDEN, ŞEYTANIN VESVESESİNE YENİK DÜŞÜYOR MUSUNUZ DİYE? Ne kadar ilginç değil mi, biz erkekler etkileneceğimizi söylüyoruz. Söylediklerimiz mantıklıysa, gerçek payı varsa, acaba kadınların da aynı şekilde erkek imamın sesinden etkileneceğini neden hiç düşünmüyor, aklımıza bile getirmiyoruz da, arkamızda kadınların namaz kılmasına izin veriyoruz? ERKEK HÜKÜMRANLIĞINDA BİR DİN YARATMIŞIZ, AMA BUNUN FARKINDA BİLE DEĞİLİZ.
Kadınların imamlık yapamayacağını söyleyen yazıda, örnek bir ayet gösterip şu ayeti yazmıştı bir kardeşimiz.
“NAMAZLARINDA HUŞU İÇİNDE OLAN MÜMİNLER KURTULUŞA ERMİŞLERDİR.” (Mu’minûn, 23/1–2)
Gerçekten çok doğru, bu ayetin önünde ve ardındaki ayetleri de hatırlayalım ki konu daha iyi anlaşılsın. Sizce bu ayet öne sürülerek, kadınlarımızın sesinin namazda huşu ya engel olacağı söylenebilir mi, yorum sizlerin.
Müminun 1: Gerçekten müminler kurtuluşa ermiştir.2- Onlar ki, namazlarında huşu içindedirler. 3- ONLAR Kİ, BOŞ VE YARARSIZ ŞEYLERDEN YÜZ ÇEVİRİRLER.
Bakar mısınız ayete lütfen. Ne diyor Allah? İman edenler kurtuluşa ermiştir diyor, çünkü onlar namazlarını huşu içinde kılarlar, yani Rabbin huzurundayken onları hiç bir şey etkilemez, çünkü onlar BOŞ VE YARARSIZ ŞEYLERDEN YÜZ ÇEVİRMİŞLERDİR DİYEREK NEKADAR GÜZEL ANLATIYOR.
Bizler eğer namaza durduğumuzda, hala boş şeylerden yüz çeviremiyorsak, kadın sesinden bile etkilenip kötü şeyler düşünüyorsak, Rabbin istediği gibi bir iman eden olmadığımızı ve daha çok çaba sarf etmemiz gerektiğinin bilince olmalıyız.
Erkeklerin her konuda, yönetimi ellerinde bulundurma ve hükmetme arzusunun bir sonucu olarak, geleneklerin de etkisiyle, mescit ve camilerde cemaate İmamlık her zaman, erkek tekelinde olmuştur. Bu toplum baskısını örnek gösterip, Allah ın asla vermediği bir hükmü bizler verip, kadın erkeklere imamlık yapamaz dememiz, Yaradan a iftiradır. Bunu lütfen unutmayalım.
Elbette gerektiğinde, bizleri dünyaya getiren analarımız, kadınlarımız, bacılarımız neden Allah ın huzuruna dururken bizlere imamlık yapmasın. Bunu söylemek hem kadınlarımıza verdiğimiz saygının göstergesi olacak, hem de Rabbin vermediği bir hüküm karşısında bizler, büyük bir yanlıştan kurtulmuş olacağız.
Peygamberimizin döneminde, kadınlar camilerde, mescitlerde hem vakit namazı, hem de Cuma namaz kılarlardı. Peygamberimizin vefatından sonra, ne yazık ki kadınları toplumdan ve mescitlerden uzaklaştırdılar. Kendi nefislerine ve inançlarına uygun hadislerde uydurarak, kadınlar evlerinde namaz kılarlarsa daha sevaptır dediler. Ne yazık ki Allah ın dini beşerin nefsinde, asıl amacından saptırılarak yaşanır hale geldi.
Namaz Allah ile kulunun bir olduğu andır. Eğer bizler O anda, huşu içinde olamıyor da, nefsimizin dürtüleri ile çevremizden gelen kadın sesi, erkek sesi, kuş sesi diye kafamızda olmayacak duygulara kapılıyorsak, biz Allah ın istediği SALÂTI yani namazı, kılamıyoruz demektir. Bu hatamızı, yanlışımızı kadınlarımızın üzerine atarak, onları toplumdan ve camilerden uzaklaştırmakla, nefsimizi terbiye edemeyiz.
Bu konuyu gündeme getirmemdeki amacım, kadınlarımızın camilerde imam olması adına değildir elbette. Amacım Allah ın vermediği bir hükmü, hiçbir beşerin veremeyeceğini anlatmaya çalışmaktır. Geçmiş İslam toplumlarında, genel anlamda mescit ve camilerde kadınlarımızın imamlık yaptığına dair bir örneğin olmaması, bundan sonrada olmayacağı anlamına gelmez, bunu hatırlatmak istedim.
Din geleneklere göre değil, Kur’an ın hükümlerine göre yaşanır. Son olarak peygamberimizden rivayet edilen, bir hadisini hatırlatmak istiyorum. Bizlere ders olur düşüncesiyle.
Allah’ın kitabında helal kıldığı helal, haram kıldığı haramdır. HAKKINDA SUSTUĞU İSE SERBESTTİR. ALLAH’IN SERBEST BIRAKTIKLARINI KABUL EDİN VE BİLİN Kİ ALLAH HİÇBİR ŞEYİ UNUTUCU DEĞİLDİR.
Ebu Davud K. Etime 39/Tırmizi K. Libas 6 İbni Mace K. Etime 60/ El-Müracaat sayfa 20
Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK