Bizler ne yazık ki Kur’an'a, Allah'ın ne söylediğini, bizlere mesajını anlamak için bakmadığımızdan olsa gerek, bazı ayetleri görmemezlikten gelmemiz yetmiyormuş gibi, bazılarını da nesih edilme, yani hükmünü kaldırma yöntemiyle yok etmeye, üstünü örtmeye çalışıyoruz. Bunları yapan ancak, kendi nefsini aldatır. Nesih Kur’an içinde değil, Allah'ın gönderdiği kitapları arasındadır. Çünkü Allah Kur’an'ın tümüne iman etmedikçe, gerçek iman eden olamayacağımızı özellikle belirtir. Hükmü kalkan bir ayet var ise, Kur’an'da ne işi var diye neden sormuyoruz? Hatırlayınız Allah sizleri, Kur'an'dan sorumlu tutuyorum demiyor mu?
Nisa suresi 43. ayetten, kimler ne anlıyor orasını bilemem, fakat birileri rivayetlerin etkisinde, yanlış anladığı çok açık. BU AYETİN HÜKMÜ KALKMIŞTIR, NESİH EDİLMİŞTİR DEMEK, Kur’an'a uymak onu anlamaya çalışmak yerine, Kur’an'ı kendi düşüncelerimize uydurmaktan başka bir şey değildir. Ayeti biraz sonra yazacağım ama önce, ayette geçen konu üzerinde Kur'an merkezli bilgiler edinelim. Konu içki ve kumar konusu, gelin Kur’an'da geçen içki konusuna birlikte bakalım ve daha sonrada, Nisa suresi 43. ayetle karşılaştıralım. Acaba aşağıdaki ayetlerin gelmesiyle, bu ayetin hükmü kalkmış mı, bu ayetler biri diğerini nesih etmiş, yani hükmünü kaldırmış mı, YOKSA HEPSİNİN ÇOK FARKLI GÜZELLİKTE, BAMBAŞKA ANLAMLARDA BİZLERE VERECEĞİ BİLGİLER Mİ VARDIR, onu anlamaya çalışalım. Allah şarap yani içki, kumar konusunda çok açık ve net ayetini indirmiş ve açıklamıştır. Bakın neler söylüyor ayetlerinde, nasıl öğütler veriyor bizlere Rabbimiz.
Maide 90: Ey iman edenler! İçki, kumar, dikili taşlar (putlar) ve fal okları şeytan işi birer pisliktir. BUNLARDAN KAÇININ Kİ, KURTULUŞA ERESİNİZ.
91: Şeytan, içki ve kumarla sizin aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı anmaktan ve salattan/namazdan alıkoymak ister. ARTIK BUNLARDAN VAZGEÇTİNİZ DEĞİL Mİ? (Elmalı Hamdi meali)
Bakara 219: Sana, sarhoşluk veren şeyler ve şans oyunları hakkında sorarlar. De ki: “Onların her ikisinde de hem büyük bir kötülük, hem de insanlar için bazı yararlar vardır; ANCAK YOL AÇTIKLARI KÖTÜLÜK, SAĞLADIKLARI YARARDAN DAHA BÜYÜKTÜR……( Muhammed Esed meali.)
Allah şarap, yani içki ve kumar konusunda çok ince ayrıntılara girerek, açıklama yapmıştır bizlere. İçki ve kumarın şeytan işi bir pislik olduğunu, bundan uzak durmamızı öğütlüyor. Şeytanın içki ve kumar müptelası olanlar arasında, kin ve düşmanlık sokacağını, bu yolla da Allah'ı anmaktan, namazdan, yardımlaşmadan alıkoyacağını söylüyor. Ayetin sonunda söylediği cümle üzerinde çok düşünmeliyiz, ARTIK VAZGEÇTİNİZ DEĞİL Mİ DİYOR? İşte Allah, yarattığı kullarının nefislerine yenik düşerek, uzak durulması gereken bu kötü alışkanlıktan vazgeçirmek için, ne kadar güzel açıklamalar yapıyor, İçkinin nelere yol açacağı konusunda, uyarılarda ve tavsiyelerde bulunuyor ve adeta bir terapiyle uyarıyor.
Bakara suresi 219. ayette de, daha detaylı bir açıklama yapıyor. Bu konuda sana soru soranlara deki; İçki ve kumarda sizlere hoş görünen, zevk verici yanları olabilir, ama sizlere vereceği zararı, kötülüğü çok daha büyüktür. Bunların zararları, faydasından daha büyük olup, sizleri yanlış şeyler yapmaya ve böylece de, günaha sürükleyeceği için uzak durunuz diyor. Allah her şeyden nice örnekleri açıkladım diyorsa, bakın içki ve kumar konusunda da ne kadar açık ve detaylı bilgiler verip, ne güzel ÖĞÜTLERDE BULUYOR DOĞRUYU GÖSTERİYOR, AMA SEÇİMİ İMTİHANIMIZ GEREĞİ BİZLERE BIRAKIYOR. Şunu asla söylemiyor içki içersen dinden çıkarsın namaz kılamazsın, şunu yada bunu yapamazsın demiyor. Olacaklar konusunda önceden Allah kullarını uyarıyor. Bizlerde evlatlarımızı bu şekilde uyarmıyor muyuz? Şunu yapma bunu yapma evladım, bak sonra şöyle olur, böyle olur demiyor muyuz? Lütfen Allah'ın adalet anlayışını, kendi nefsimizde değiştirip, daha sonrada Allah'ın dinine isnat etmeyelim, kendimizi aldatmış oluruz.
Küçük bir noktayı da hatırlatarak, sizlerin üzerinde düşünmenizi rica ediyorum. Allah Bakara suresi 219. ayetinde içkiden kumardan bahsederken, çok dikkat çekici sözler söylüyor ve diyor ki; BU SAYDIĞIMIZ İÇKİ VE KUMARIN SİZLERE AZ BİR FAYDA SAĞLADIĞINI DÜŞÜNEBİLİRSİNİZ, AMA ZARARI FAYDASINDAN ÇOKTUR. Allah'ın bu uyarısını duyduk. Şimdi lütfen birlikte düşünelim, günümüzde bizler SİGARA ya da faydası az zararı çok bazı şeyler için, acaba neden bu ayeti hatırlamıyoruz, ayrı tutuyoruz da, nefsimizin etkisiyle farklı değerlendirmeler yapıyoruz? Yorum sizlerin.
Sigara bizlere geçici bir keyif veriyor olabilir, ama bizlerin üzerindeki zararı, verdiği keyiften binlerce kat daha fazladır. Hatta en az içki kadar zararlı diyebiliriz. Ondan daha zararlı diyenleri duyar gibiyim. Sigaradan kesilen kol ve bacaklar, sigaradan kanser olanları sanırım hatırlatmak gereksiz. ALLAH ZARARI ÇOK, FAYDASI AZ OLAN HER ŞEYDEN UZAK DURMAMIZI ÖZELLİKLE TAVSİYE EDİYOR BİZLERE ve bu konuda önerilerde bulunuyorsa, nasıl olurda işimize geleni bundan ayrı tutarız? İSTESE ALLAH BAZI KONULARDA YAPTIĞI GİBİ ALKOL/ŞARAP VE KUMAR HARAM DEYİP KESİN HÜKMÜNÜ VERİRDİ. AMA BİZ KULLARI İÇİN BUNU YAPMAYARAK, FARKLI BİR YÖNTEMLE BİZLERİN VAZGEÇMESİNİ İSTİYOR. İşte bizlerin Kur’an'a nasıl baktığımızın, küçük bir örneği olarak düşünün lütfen bu konuyu. Şimdide nesih edildiğini söyledikleri, Allah'ın ne anlatmak istediğini anlamamakta direnenler, anlamak istemeyenler, Kur’an'a beşeri gözlükle bakarak, Kur’an'ın gözlüğünü takmayanlar, elbette bu ayeti görmezden geleceklerdir. Allah Nisa suresi 43. ayetinde bakın ne söylüyor bizlere.
Nisa 43: EY İMAN EDENLER! SİZ SARHOŞ İKEN -NE SÖYLEDİĞİNİZİ BİLİNCEYE KADAR- CÜNÜP İKEN DE -YOLCU OLAN MÜSTESNA- GUSÜL EDİNCEYE KADAR SALATA/NAMAZA YAKLAŞMAYIN…..( Diyanet Vakfı meali)
Bu ayetin, yukarıda yazdığım ayetler geldikten sonra, nesih edildiğini, hükmünün kalktığını söylüyorlar. Sanki Allah bu ayet ile bizlere önce içkiye izin veriyormuş ta, daha sonra iznini kaldırmış türünden bir anlamı nasıl veririz, doğrusu bunu anlayamıyorum. Allah makalemin başında hatırlattığım ayetlerde, bizleri içki ve kumardan uzak kalmamız için uyarıyor ve doğru olanı tavsiye ediyordu. Eğer bunlardan uzak kalmazsanız, şeytanın esiri olursunuz diye de örneklerini veriyordu. Yani içki, kumar sizi benden uzaklaştırıp, şeytana yaklaştırarak, birbirinize düşmenizi sağlar diye de örneklerini vermişti.
Peki, yukarıdaki Nisa suresi 43. ayette Allah, ne demek istiyor dersiniz bu ayetinde? Herhalde bu ayetten içki içebilirsiniz, serbesttir izin veriyorum diye anlayacak, bir tek insan göremiyorum. Peki, Allah ne anlatıyor bu ayetiyle bizlere? Daha önce içki konusunda açıklama yaparken ne demişti Rabbimiz? Sizi namazdan, Allah'ı anmaktan uzaklaştırır demişti hatırlayalım. İşte burada içkinin yani şeytanın eline, kulunun düşmesini istemeyen Allah, bu illetin elinden kurtulabilmesi için, kullarına bakın ne kadar güzel şefkatle yaklaşıyor zaman tanıyor ve ne diyor. BENİM HUZURUMA, SALATA/NAMAZA DURACAĞINIZ ZAMAN, SAKIN ŞEYTANIN PİSLİĞİ OLAN İÇKİDEN İÇİP, SARHOŞ BİR VAZİYETTE KARŞIMA NAMAZA DURMAYINIZ. Yönteme bakar mısınız lütfen. Adeta bir terapi ve güzellikle, hoşgörüyle doğruya, güzele daveti görüyoruz ayette. Allah kulunu asla dışlamadan, içki içtin kafir oldun, dinden çıktın, sen artık namaz kılamazsın demeden, Allah kuluna yaklaşıyor.
Allah kulunu bu kötü alışkanlığından vazgeçirmek için, bir taşla iki kuş vuruyor adeta. BİRİNCİSİ NAMAZA DURACAĞINI BİLEN BİR İNSAN, NAMAZA DURMADAN BU AYETİ HATIRLADIĞINDA, İÇKİDEN UZUN BİR ZAMAN UZAK KALACAK. İKİNCİSİ NAMAZA DEVAM ETMEKLE DE, ŞEYTANIN PİSLİĞİ ŞARAPTAN, İÇKİDEN, KUMARDAN VAZGEÇEBİLECEK BİR KONUMA, OLGUNLUĞA YAVAŞ YAVAŞ ERİŞECEK. İşte yüce Rabbimizin bu konuda biz kullarına şefkati ve doğruya güzele yönlendirme usulü.
Namaza devam eden bir içki bağımlısı, bu yolla mutlaka şaraptan, içkiden kötü alışkanlıklardan vazgeçecektir. Biraz düşündüğümüzde, Allah bu tür psikolojik yaklaşım metodu örneğini, bizlere özellikle vermiştir. Bizler bu yöntemi kullanarak, hayatımızda birçok yanlıştan insanları daha kolay vazgeçirebiliriz. Eğer Allah içki içen namaz kılamaz diye hüküm verseydi, SİZCE İÇKİ MÜPTELASI BİR İNSANIN, İÇKİDEN VAZGEÇME NAMAZA YÖNELME, TOPLUM KURULLARINA UYMA ŞANSI NE OLURDU? İşte Kur’an'ın eğitimi. Birde bugün bizlere bu konudaki anlatılanları, İslam'ı korku dini haline getirenleri düşünün.
Bakın tüm ayetler bir birinden bağımsız, çok farklı şeyleri anlatıyor bizlere. Eğer bu ayetin hükmü yoktur, kalkmıştır direk içki kumar haramdır dersek, her türlü kötü alışkanlık bağımlılarını vazgeçirecek en önemli bir yolun, yöntemin kapısını da kapatmış oluruz. Dikkat ettiyseniz Allah, zayıf nefisli olduğumuzu biliyor ve biz kullarına imtihanımızda yardımcı olabilmek adına, özellikle içki ve kumar HARAM dır kelimesini asla ayetlerinde kullanmıyor. Kullarını güzellikle yola getirmeye davet ediyor. Hatırlayınız Allah yemin ederek bu kitabı sizler için kolaylaştırdık diyordu. Bu yöntemi, çok eşlilik konusunda da görüyoruz. Allah çok eşliliği yasaklamıyor ama çok eşlilikte, eşler arasında adaleti ne kadar istesenizde sağlayamazsınız diyor, ONUN İÇİN TEK EŞLİ OLUN ÖNERİSİNDE BULUNUYOR.
Kur’an o kadar güzel bir rehber ki, yeter ki onu anlamaya çalışalım, ona müracaat edip ona sarılalım. Kur’an'ı doğru anlamak için, yine Kur’an'a müracaat edelim. Ondan istifade etmenin yolunu bulalım. Allah ile kul arasına hiç kimseyi sokmayalım, ardı sıra gitmeyelim. Allah'ın güven elçisi, Başöğretmenimiz Hz. Muhammet ile bizlere tebliğ ettiği, ışık saçan NUR’ u FURKAN'ı elimizden düşürmeyelim anlayarak, düşünerek bolca okuyalım ki, Rabbimiz ne söylüyor, bizlere neler öneriyor onu ilk elden anlayabilelim. Elbette daha sonra her bilgiye müracaat edelim, faydalanalım. Her insan aynı kapasitede değildir, onun için araştıralım soralım. AMA REHBERİMİZ ŞAHİDİMİZ, YALNIZ KUR'AN OLSUN. Allah'ın hükümlerinden haberdar olan, asla aldatılamaz, kandırılamaz.
Hepimiz beşeriz, hata yaparız bilincinde olduğumuz zaman, beşeri bilgilere ihtiyatla yaklaşıp, Rabbin rehberiyle karşılaştırdığımızda, en az hatayla huzura gideceğimiz açıktır. Allah küçük hatalarımızın, günahlarının üstünü örteceği müjdesini verdiğine göre, bizlere düşen büyük günahlardan kaçıp, canla başla tertemiz bir insan olmaya çalışıp, Rabbin hoşnut olacağı kulların arasına girme çabasında olmalıyız. LÜTFEN UNUTMAYALIM ALLAH ŞİRKİ ASLA AFFETMEM DİYOR. Şirkte Allah'ın yetkisinin, yaratılmış bir beşere vererek onuda farkında olmadan ilahlaştırmaktır. Ne yazık ki bu hatayı bizler çok yapıyoruz ve bu konuda da Allah bizleri uyarıyor ve Yusuf 106. ayetinde, ONLARIN ÇOĞU ŞİRK KOŞMADAN İMAN ETMEZLER diye bizleri uyarıyor.
Birileri, siz Kur’an'dan anlayamazsınız, hüküm çıkaramazsınız diyorsa, bilin ki onun Allah'ın kitabından, bizlerden sakladığı çok şeyler olduğu gibi, bizleri Allah'a değil kendisine davet ediyor demektir. Lütfen unutmayalım, Allah her kulunun dikkatle okuyup düşündüğünde yani dersini çalıştığında, anlayamayacağı bir rehber gönderip daha sonrada o kitaptan asla hesap sormaz. ALLAH HER KULUNUN GÜCÜ NİSPETİNCE SORUMLU TUTACAĞINA HÜKMETMİŞTİR. ÇABA BİZDEN, YARDIM ALLAH'TAN.
Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK
https://kuranadavet1.wordpress.com/
https://twitter.com/KURANA_DAVET
http://www.hakyolkuran.com/
https://www.facebook.com/Kuranadavet1/
https://hakyolkuran1.blogspot.com/